24 May 2008

Kempen Mampat bermula....

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Alhamdulillah, pagi tadi aku sempat meluangkan masa seketika bersama beberapa teman ke program Mampat. Program Kempen Kembalikan Royalti: Kembalikan Hak & Maruah Rakyat Terengganu dilancarkan pada hari ini dengan pengedaran risalah, pelekat kenderaan, riben hitam putih dan mengutip tandatangan.

kempen royalti minyak 240508 petugasMengikut Malaysiakini, sehingga jam 4.30 petang tadi, sebanyak 1100 tandatangan berjaya dikutip. Aku tidak tahu jumlah tersebut besar atau kecil. Namun, jika mahu dikumpulkan 100 000 tandatangan, bermakna Mampat perlu kira-kira 90 hari lagi untuk mencapai sasarannya. Satu jangkamasa yang agak panjang dan memerlukan keteguhan yang kental.

Sepanjang aku berada di lokasi, aku lihat respon pengunjung amat baik. Malah, kempen RM 1 untuk Royalti Minyak (RM) juga aku kira berjaya. Setiap yang hadir sentiasa menyatakan sokongan dan mahu bersama Mampat dalam memperjuangkan isu ini.

Apa yang menarik perhatian aku pagi tadi adalah pakaian petugas Mampat dan pakaian petugas TM yang mengadakan Karnival TM adalah seakan sama dengan warna oren menjadi tema. Jarak antara kedua-dua tempat berkenaan hanyalah kira-kira 50 meter sahaja. Petugas TM juga antara yang menjadi individu awal datang memberikan sokongan dan menurunkan tandatangan.

kempen royalti minyak 240508 penyokonAku berada di tapak itu sehingga jam 11 sahaja. Sedikit geram kerana camera aku kehabisan bateri. Oppss, bukan kehabisan bateri, tetapi bateri yang 'kong' tidak masuk cas. Huhuhu.

Fasa kedua Mampat dikatakan Konvensyen Royalti yang akan diadakan pada 14 Jun 2008 di TER, Kuala Ibai, Kuala Terengganu. Kalu tengok pada pembentang dan panel forum, aku rasa macam akan gempak habis. Tapi, pada aku orang Terengganu ni kadang kala sukar diduga.

Satu perkara yang aku tidak berkenan dengan laporan Malaysiakini bilamana menyatakan seolah-olah Mampat adalah penyokong kepada Dato Ahmad Said, MB Terengganu. Pada pemerhatian dan sepanjang aku ikuti program kendalian Mampat, aku langsung tidak merasakan wujudnya unsur sebegitu. Namun, kebetulan menyokong dan membawa isu yang berkepentingan dengan Ahmad Said, itu mungkin boleh dikata.

Sebetulnya aku geram ni dengan camera. Patutnya aku rasa banyak yang dapat aku 'snap' dan boleh dijadikan cerita. Namun, kerana kegeraman dan mood aku tak baik ini maka catatan ini seadanya sahaja.

Wallahua'lam.

Gambar: Malaysiakini.com

Nota: Aku ke Oversea lagi esok, maybe seminggu juga di sana. So, macam biasa blog ini akan sepi seketika. Sorry!!

1 comment:

Anonymous said...

New Cabinet:



Prime Minister - Anwar

Deputy Prime Minister - Lim Kit Siang

Culture Minister - Farish Noor

Defence Minister -

Education Minister - Nga Kor Ming

Environment Minister - Teresa Kok

Finance Minister - Tony Pua

Foreign Minister - Ramasamy

Health Minister - Tan Seng Giaw

Home Minister -

Information Minister - Jeff Ooi

Law Minister - Teng Chang Khim

Manpower Minister -

Sports Minister -

Technology Minister -

Trade Minister - Khalid

Transport Minister - Liew Chin Tong

(Penang Chief Minister - Lim Guan Eng)