25 November 2006

Lelaki Acuan Al-Quran

Lelaki Acuan Al-Quran
Ialah Seorang Lelaki Yang Beriman
Yang Hatinya Disaluti Rasa Taqwa Kepada Allah SWT
Yang Sentiasa Haus Dengan Ilmu
Yang Sentiasa Dahaga Dengan Pahala
Yang Solatnya Adalah Maruah Dirinya
Yang Tidak Pernah Takut Berkata Benar
Yang Tidak Pernah Gentar Untuk Melawan Nafsu

Lelaki Acuan Al-Quran
Ialah Lelaki Yang Menjaga Tuturkatanya
Yang Tidak Bermegah Dengan Ilmu Yang Dimilikinya
Yang Tidak Bermegah Dengan Harta Dunia Yang Dicarinya
Yang Sentiasa Berbuat Kebaikan Kerana Sifatnya Yang Pelindung
Yang Mempunyai Ramai Kawan
Dan Tidak Mempunyai Musuh Yang Bersifat jembalang

Lelaki Acuan Al-Quran
Ialah Lelaki Yang Menghormati Ibubapanya
Yang Sentiasa Berbakti Kepada Kedua Orang Tua Dan Keluarga
Yang Bakal Menjaga Keharmonian Rumahtangga
Yang Akan Mendidik Anak-Anak Dan Isteri Mendalami Agama
YangMengamalkan Hidup Penuh Kesederhanaan
Kerana Dunia Baginya Adalah Rumah Sementara Menunggu Akhirat

Lelaki Acuan Al-Quran
Sentiasa Bersedia Untuk Agamanya
Yang Hidup Di Bawah Naungan Al-Quran
Dan Mencontohi Sifat Rasulullah SAW
Yang Boleh Diajak Berbincang Dan berbicara
Yang Sujudnya Penuh Kesyukuran
Dengan Rahmat Allah Ke Atasnya

Lelaki Acuan Al-Quran
Tidak Pernah Membazirkan Masa
Yang Matanya Kepenatan Kerana Kuat Membaca
Yang Suaranya Lesu Kerana Penat Mengaji Dan Berzikir
Yang Tidurnya Lena Dengan Cahaya Keimanan
Yang Bangun Subuhnya Penuh Dengan Kecerdasan
Kerana Sehari Lagi Usianya Bertambah Penuh Kematangan

Lelaki Acuan Al-Quran
Sentiasa Mengingati Mati
Yang baginya Hidup Di Dunia Adalah Ladang Akhirat
Yang Mana Buah Kehidupan Itu Perlu Dibajai Dan Dijaga
MeneruskanPerjuangan Islam Sebelum Hari Kemudian

Lelaki Acuan Al-Quran
Ialah Lelaki Yang Tidak Mudah Terpesona Dengan Buaian Dunia
Kerana Dia Mengimpikan Syurga
Di Situlah Rumah Impiannya
Bersama Wanita Acuan Al-Quran.

copy n paste artikel from email

22 November 2006

Murtad di Terengganu - siri IV

suka untuk aku kongsi satu cerita...
seorang isteri yang mendapat bantuan pihak kristian mendakwa dia dilacurkan suaminya. mereka memang menghadapi masalah kewangan (kalu tak silap suaminya memang penagih dadah). Kerana tidak tahan diperlakukan begitu, maka apabila dia tahu ada sumbangan dari pihak kristian, maka dia 'memohon' supaya turut mendapat bantuan.. dia rasa lebih selesa menerima bantuan dari pihak kristian dari menerima 'upah' atas kerja yang dilakukannya.. bilamana suami yang patut mejaga keluarga dan isteri merosakkan institusi rumahtangga, bilamana lelaki yang diharap membela 'ahlinya' tidak melaksanakan amanah...

beberapa keluarga yang susah turut mendapat bantuan dari pihak kristian ni.. mereka terpaksa menerima sumbangan kerana kemiskinan yang mereka hadapi. beberapa orang anak yang ditanggung dengan kerja yang pendapatan tidak seberapa memang menyulitkan hidup di zaman serba NAIK ini.. walaupun ada diantara mereka belum menerima ajaran kristian, tetapi perkembangan keluarga ini cukup dijaga dan dipantau oleh pihak kristian... berbeza dengan institusi kebajikan yang ada sekarang.. memberi bantuan kepada yang 'mencari' mereka.. kadang-kadang orang yang memohon bukanlah org yang layak.. berbanding terlalu ramai yang masih amat memerlukan bantuan / sumbangan...

kalu kita perasan laa.. akhir2 ni negara kita cukup tidak menjaga kebajikan rakyat.. tengok aje apa tindakan dan pelaksanaan dasar oleh kerajaan cukup menyeksa dan menekan hidup. mungkin jika kita dari golongan pertengahan tidak terlalu merasakannya, tapi bayangkan jika kita dari golongan yang mmg sedia susah dan miskin. penekanan dan tumpuan yang diberikan kepada perindustrian, pelancongan dan apa jua pembangunan tidak menjurus ke arah menjaga kebajikan rakyat. mmg ada beberapa program yg ditunjukkan kerajaan prihatin, tapi setakat tu je laa.. bagi sumbangan sesekali.. walhal rakyat ni laa yang 'angkat' diorang.. masa dekat pilihanraya nanti byk la program-program yg dibuat.. x kisah la sape pun yang memerintah, tapi kebajikan rakyat patut menjadi keutamaan.. peluang gini la puak-puak kristian ni ambik... :(

kadang-kadang rasa macam tak betul je libatkan KERAJAAN dalam isu murtad ni... x semuanya leh salahkan kerajaan.. tapi kebanyakkannya TERPAKSA jugak salahkan kerajaan selaku pemerintah.. kenapa tidak, jika pelbagai budaya dan kerosakan hari ni byk bermula dari dasar dan corak pemerintahan kerajaan hari ini.. jika ini yang dikatakan, ramai yang akan sebut aku PEMBANGKANG... namun, bila segala masalah dah jadi besar barulah kerajaan minta rakyat bersatu membanteras segala masalah yang timbul.. tgk je isu gejala sosial, rempit, bohsia dan bohjan, pelacuran, dadah dll... dimana kerajaan masa rakyat mintak tutup pusat hiburan, kawal hiburan, laksanakan hukum Tuhan, pinda perlembagaan, baiki sistem pendididkan dan lain-lain lagi??
Jangan sampai rakyat tuntut TUKAR KERAJAAN!
aku sebolehnya tidak mahu campurkan isu politik dengan murtad ni.. tapi bila melibatkan pentadbiran, birokrasi, perlembagaan.. maka, mahu atau tidak aku terpaksa sebut perkara ni.. pelbagai usaha kerajaan dalam membangunkan modal insan aku sokong.. kelas tahfiz, sekolah agama, bina masjid, universiti Islam, dan macam2 lagi laa yang ke arah positif.. semua aku sokong... tapi, bila melihat tiada kesungguhan bila membenarkan maksiat dan dosa berleluasa, maka wujud kebencian.. lastly, macam biasa.. hulurkan tangan, tingkatkan iman...
Akaun FORKAD Terengganu- BIMB atas nama PERTUBUHAN PEMBANGUNAN INSAN BISTARI TERENGGANU-13017010 075286..Sebarang pertanyaan : Ustaz Wan Sukairi -019-989 4125 (forkad Terengganu)
p/s: minggu ni sekali pun geng2 forkad tak datang lepak.. agaknya diorang bz kot... hehehhe.. ingat nak tunjuk gak apa yg aku buat ni kat diorang... nak mintak pandangan kot2 diorang tak selesa / ada kesan sampingan.. maaf atas kekasaran.. salam sayang penuh ukhwah!

20 November 2006

Murtad di Terengganu - siri III

Dakwaan 3? Setakat arini susah nak kepastian lagi bab ni. 20 > / 2000 tu pun aku belum dapat pastikan belah mana. yang nyata, Kak N (seorang petugas Forkad) asyik ke selatan Terengganu. Kadang-kadang sampai ke Kuantan dia menjejak kes murtad ni. Memang seorang yang berani walaupun selalu citer takut sebab dah mula diganggu dalam menjalankan tugas. ada je pihak kristian yang sms / call buat2 berminat untuk menolong.. walhal mereka cuba mencari maklumat yang diperolahi oleh Kak N ni.. kadang-kadang dia kata takut polis sebab merasakan kerja yang dia buat ni 'salah' di sisi undang-undang..

tapi, jika Marang menjadi sasaran aku pun tak pelik.. sbb sini kawasan agak kampung.. ramai yang agak susah.. plak tu kawasan PAS, jd pihak kristian ni tau betapa kuat 'peranan' politik dalam dunia hari ini.. Orang BN tentu akan diam jika ini berlaku (atau membiarkan supaya menjadi satu isu baru - dan berasingan. baca dengan pemahaman politik.. kalu tak, sure tak paham. bukan nak salahkan BN.. tp ni kenyataan!) lagi satu, bila bergerak di kalangan orang kampung yg miskin, tentulah mereka dihargai (pihak kristian).. orang kampung yg menjadi nelayan / kerja kampung tentu amat berharap dapat duit mudah (macam duit EHSAN!) dari pihak kristian itu.. walaupun agak was-was setelah merasakan mereka memerlukan duit..
( jgn tgk kes ni mcm isu politik sangat.. utamakan isu murtad.. orang UMNO pun ada yg sensitif isu ni walaupun tak semua..)

Dakwaan 5? Dari maklumat yang diperolehi, pekerja 'cyber cafe' yang disebut dalam dakwaan itu kebanyakkannya datang dr belah area dekat KUSZA / KUSTEM dan sekitarnya.. tapi, cyber cafe tu bukanlah cyber kafe yang mengadap dengan Pasaraya Astaka.. tapi sebuah Cafe makan yang menyediakan perkhidmatan internet WIFI.. cafe ni menguruskan pelancongan la lebih kurang keutamaannya.. area dia lebih dekat dengan Flat Sri kolam.. lebih tepat kalu keliling pagar flat tu leh jumpa laa.. tapi operasi mereka berkaitan kristianisasi di sini telah dipindah ke Kemaman kerana telah diketahui umum (jadi elok diorang lebih berjaga-jaga.. fikir diorang laa..)

namun, cafe tu masih menjadi penyumbang kepada gerakan kristianisasi di Terengganu TERMASUK beberapa penyumbang seperti KEDAI BUKU terbesar di Terengganu yg mempunyai beberapa cawangan di terengganu. Dan satu dakwaan yg sedang diselidiki ialah keterlibatan PASARAYA BARU di jalan KT-Kuala berang... setakat yg dimaklumkan, ada pekerja KEDAI BUKU terbabit yang dibayar GAJI KHAS jika menganut kristian. berbanding gaji biasa bagi pekerja biasa.. susah nak caya kan?? tapi orang yang memberi maklumat ini ialah orang yang pernah terlibat dalam usaha menyesatkan mereka dahulu...

Dakwaan 4 tu aku rasa x perlu ulas sangat.. sbb ni biasa nampak dan biasa kita dengar.. tau2 pakai salib dalam tudung.. dll lagi laa.. lagipun orang yang terlibat mmg mengakui hakikat ini..

cukup dulu...sbb lama x dapat maklumat dr SB nih.. hehehhe.. selamat dan teruskan menyumbang utk GERAKAN ISLAM!

Akaun FORKAD Terengganu- BIMB atas nama PERTUBUHAN PEMBANGUNAN INSAN BISTARI TERENGGANU-13017010 075286..Sebarang pertanyaan : Ustaz Wan Sukairi -019-989 4125 (forkad Terengganu)

p/s: jangan tanya aku samada duit yang di bank in dah masuk atau belum.. ini kerana aku tidak terlibat langsung dalam jawatankuasa Forkad. Aku cuma kongsi apa yang aku patut kongsi bagi memberiTAHU apa yang berlaku kerana ramai yg masih sangsi... semoga ni pun dikira amal aku dalam membantu akidah saudara kita...

Jom bergurindam..

19 November 2006

Murtad di Terengganu - siri II

email / artikel pertama aku kepada kawan-kawan menerima respond yang berbeza.. ramai yang masih sangsi dengan dakwaan yang mengatakan ramai Melayu telah murtad.. aku sendiri pun sebenarnya tidak mempunyai 'bukti' untuk menunjukkan senarai sejumlah 2000 orang telah pun murtad. Sebegitu juga aku tak dapat buktikan sejumlah 1068 bayi luar nikah telah dilahirkan di negeri Terengganu ini sepanjang tahun 2000-2005 (sumber JHEAT). Jika ada yang mahu dapatkan senarai bayi-bayi luar nikah berdaftar ini, kenalah rujuk JHEAT. Sama jugalah kes murtad ni. Cuma kita tidak tahu siapakah yang telah berani mengeluarkan dakwaan jumlah murtad di Terengganu seramai itu.

Sepanjang mengikuti perkembangan bersama jentera Forkad (aku tak bersama-sama dalam lapangan.. belum berkesempatan), aku dimaklumkan setakat ini baru ada kira-kira 20 orang lebih yang mengikuti sesi kaunseling dengan Forkad. Mereka ini terdiri dari pelbagai latar belakang. Tapi kebanyakannya muda-mudi dan golongan yang agak miskin. 20/2000 baru 1%! satu jumlah yang amat kecil dan jauh dari yang didakwa. Namun, dari sesi kaunseling dan pengamatan, memang masih ada ramai lagi yang berada di luar sana. ada antara mereka memang tidak mahu kembali kepada Islam dan ada yang belum bersedia menerima Islam kembali.. tidak kurang juga ada yang belum 'berjumpa' dengan orang yang sepatutnya membawa mereka kembali kepada Islam..

Dengan tenaga kerja jentera Forkad seramai 4 orang (Forkad Terengganu je yang aku cuba cerita ni.. negeri lain aku tiada maklumat), jumlah 20 orang dan lebih itu agak besar sebenarnya bila melihat kepada dana dan kawasan yang mereka pantau (seluruh negeri Terengganu!). ini kerana kerja-kerja yang mereka lakukan meliputi memberi kaunseling dan memberi sumbangan / kebajikan keluarga yang terbabit secara dakwah Fardiyyah.. Ini tidak termasuk berdepan dengan pihak kristian yang turut sama bergerak dan memantau perkembangan jentera Forkad. Ini juga tidak mengambil kira wujud 'tekanan' oleh pihak berkuasa yang menjaga keselamatan negara.

Kenapa mesti wujud Forkad? sedangkan dalam negara / negeri sudah ada jabatan Agama. Di Terengganu dah ada Jabatan Hal Ehwal Agama Terengganu (JHEAT) yang ditugaskan menjaga Agama Islam di negeri ini selain menyediakan teks khutbah Monsoon Cup! Kenapa perlu Forkad wujud lagi? tidak terjagakah Agama Islam dengan JHEAT? saje nak kongsi cerita.. tapi bukan nak burukkan mana-mana pihak...

Seorang ibu bilamana mendapati anaknya murtad telah membawa si anak ke pejabat Agama.. bila sampai di kaunter pertanyaan, maka ditanya oleh petugas di kaunter. Berceritalah si ibu pasal anaknya murtad dan mahu tahu di mana harus dirujuk / diadukan.. maka dengan yakin menjawab petugas itu "nung.. naik tingkat 5. tanya orang situ laa". Dipimpin lah si anak naik ke tingkat 5. malangnya petugas di tingkat 5 menyuruh turun ke tingkat 3 kerana di situ tempat yang sepatutnya dituju.

Setiba di tingkat 3, setelah menceritakan masalah yang dihadapi, maka berkatalah seorang petugas dengan lunak "makcik patutnya bawak anak makcik naik tingkat 4. Situ tempat untuk kaunseling bla. bla bla.." OOo.. tingkat 4 rupanya. naiklah lagi makcik bersama si anak. jumpalah oleh makcik itu seorang kaunselor agama..

"apa masalah makcik?" lunak suara ustaz bertanya. "anak saya ni murtad ustaz" kata si ibu. Ustaz melihat muka si anak. Umur dalam belasan tahun. Muda. Dengan yakin si ustaz berkata "makcik, ni budak-budak punya perangai laa.. tak ada apa-apa nak dibimbangkanlah.. insyaAllah saya yakin dia tak apa-apa. Dia main-main je tu".

Diam si ibu. dibawa anaknya pulang ke rumah. terfikir dia siapalah lagi yang akan membantu dia dalam menangani kes anaknya ini..

(cerita ni mungkin ada sedikit tambahan bg 'disedapkan' cerita. namun isi dan maklumat adalah dari sumber yang boleh dipercayai)

itu adalah satu kisah seorang ibu yang mengadu kepada Forkad tentang cara JHEAT menangani masalah beliau. Harapan yang disandarkan kepada jabatan agama itu musnah sama sekali. sudahlah pandangan dan penerimaan 'ustaz-ustaz' di situ agak negatif terhadap beliau dan anaknya. ditendang ke sana ke mari seperti bola tentu menyedihkan jika kita berada pada situasi itu...

menyambung dakwaan yang diterima iaitu dana sebanyak 12.6 juta sebulan kepada mubaligh2 kristian ini. satu angka yang cukup besar, namun juga tidak mustahil.. seorang lelaki dalam 20-an antara yang menjadi 'mangsa' dakyah memakai sebuah kereta KIA. Dia ni masuk kristian sejak tingkatan 2 lagi. Bayaran muka dan bulanan dijelaskan oleh pihak kristian! ni baru seorang yang biasa tiada jawatan apa2 pun dalam gerakan itu.. seorang lagi ditawarkan RM20,000 tunai di depan matanya supaya mendapatkan sebuah kereta baru. pada ketika itu isu murtad sudah agak hangat dan dia disuruh ke 'bandar Z' untuk tujuan 'dinaikkan' pangkat kepada seorang kaunselor bg pihak kristian.. alhamdulillah dia sempat diselamatkan...ini baru contoh 2 orang.. lagi 2000 tu.. fikir-fikirkanlah..

betapa pihak musuh bersatu hati dalam memastikan dakyah mereka diterima, baik secara baik, mahupun secara terpaksa. bantuan dan sokongan kewangan sanggup diperturunkan bagi menjayakan misi mereka. namun, ramai antara kita masih sangsi dengan semua kerja-kerja jahat yang mereka lakukan.. malah ternanti-nanti apa tindakan yang patut dilakukan...

Jumlah 2000 tu adalah kes yang 'normal' @ dalam ertikata lain, 'masuk Kristian secara sedar / keluar Islam secara sedar'. Ini belum melihat kepada beberapa kes murtad luar sedar! percakapan kita seharian, perlakuan kita dan tindakan kita yang memungkinkan kita tergelincir aqidah! Nau'zubillah.

Akaun FORKAD Terengganu- BIMB atas nama PERTUBUHAN PEMBANGUNAN INSAN BISTARI TERENGGANU-13017010 075286..Sebarang pertanyaan : Ustaz Wan Sukairi -019-989 4125 (forkad Terengganu)

16 November 2006

Info Terkini Isu Murtad Di Negeri Terengganu (*rujukan)

Catatan: Di bawah adalah satu artikel berkenaan isu murtad di Terengganu. Artikel ini telah agak lama tersebar di Internet. Banyak persoalan yang timbul, adakah benar dakwaan ini?


Dakwaan 1: Hampir 2000 Org Di Negeri Terengganu Kini Telah Berjaya Di Murtadkan

Dakwaan 2: Dana Sebanyak Rm 12.6 Juta Sebulan Telah Di Peruntukan Kepada Mubaligh-Mubaligh Kristian Utk Memurtadkan Umat Islam Di Negeri Terengganu Kite. (Dana Datang Dari Negeri Sarawak)

Dakwaan 3: Kawasan Teramai Yang Berjaya Di Murtadkan Ialah Di Kawasan Marang

Dakwaan 4: Yang Telah Berjaya Di Murtadkan Tidak Perlu Mengubah Personaliti Mereka. Maksudnya, Yang Bertudung Kekalkan Tudung Anda, Yang Pakai Ketayap Kekalkan Pakai Ketayap.

Dakwaan 5: Pusat Memurtadkan Umat Islam Di Terengganu Ialah Di Depan Pusat Pusat Membeli Belah Astaka Iaitu Di Sebuah Cyber Cafe (Kuala Terengganu).

Dakwaan 6: Sasaran Utama
-Orang-Orang Islam Yang Miskin Dan Terdesak.
-Perempuan-Perempuan Yang Mana Suaminya Penagih Dadah.

Dakwaan 7: Pendakwah Kristian (Sister) Telah Memasuki Hospital Besar Kuala Terengganu Utk Memantau Pesakit-Pesakit Yang Beragama Islam Yang Keseorangan Tanpa Waris Yang Datang Melawat Dan Tidak Mempunyai Wang Utk Menampung Kos Perubatan.Sister Ini Akan Datang Membantu Dari Segi Kos Perubatan Dan Melawat Pesakit-Pesakit Tersebut Dan Tunjukan Kebaikan Mereka.

Dakwaan 8: Kitab Bible Dalam Versi Bahasa Melayu Telah Di Sebarkan Secara Terang-Terangan Dan Meluas Di Kemaman.


Ramai penerima artikel ini masih ragu-ragu berkenaan isu murtad di Terengganu. Ini kerana mereka belum melihat sendiri sejumlah 2000 orang Melayu memasuki Gereja.

Mungkin juga mereka belum melihat pemuda / pemudi Melayu yang memakai 'salib' di leher.


Mungkin juga kerana Bible versi Bahasa Melayu belum dibaca mereka..

p/s:
1. artikel ini akan menjadi rujukan tulisan saya selepas ini.. ini bagi melihat samada artikel yang tersebar sebelum ini betul atau tidak... harap segala maklumat yang diperolehi tidak disebarkan sembarangan kerana mungkin boleh memberi kesan kepada proses pemulihan mereka yang terbabit..
2. penulisan artikel di sini sekadar ingin 'meyakinkan' masyarakat tentang BENARnya wujud gerakan kristianisasi ini dan membuka mata supaya bersedia dengan dakyah-dakyah yang mereka gunakan..

Jom Bantu Forkad!

Assalamualaikum WBT..

Beberapa hari bersama Forkad Y!group banyak mendapat ilmu dan pengajaran, dapat mengenali sahabat-sahabat di ruang maya ini dan melihat betapa prihatin sebenarnya masyarakat kita terhadap isu murtad ini.

sebelum saya mengenali Forkad Y!group, sebenarnya saya baru sahajamengenali beberapa insan mulia yang sanggup berusaha ke arah pemulihan akidah umat Islam ini di Terengganu. sebenarnya sayamengenali mereka ini lebih awal lagi, tapi usaha mereka ke arah memulihkan akidah umat yang telah rosak telah menjadikan sayatertarik untuk mengenal lebih rapat dengan mereka..

Mudah cerita, Forkad Terengganu. sesiapa yang membaca MASTIKA keluaran lepas tentu faham siapa orang yang saya maksudkan ini. daripengamatan, perbualan dan 'tumpang dengar' saya terhadap perlakuanmereka memberikan saya beberapa maklumat yang saya kira AMAT PENTING untuk dikongsi..

saya kira di sini saya tidak mahu berkongsi kisah atau pun apa yangberlaku dengan lebih detail, tetapi cukuplah jika saya katakan saya PENAT melihat cara mereka bekerja. Penat berfikir tindakan yangsepatutnya diambil, penat berhadapan dengan pihak berkuasa, penat diganggu oleh golongan-golongan yang tidak mahu usaha murni ini diteruskan.. dan yang paling PENAT yang saya mahu kongsi di siniialah KEWANGAN yang mereka hadapi...

Email ini ditaip tanpa pengetahuan mereka. saya cuma merasakan ini langkah pertama saya untuk terus bersama-sama membantu Forkad. Dalam nada tidak bersungguh saya tanyakan masalah kewangan mereka dan mereka menjawab TENAT! Anggaran perbelanjaan sebulan adalahRM5000.00. Mereka ini telah meluangkan SEPENUH MASA mereka dalam usaha membaiki akidah saudara kita yang telah rosak. Dengan tenaga kerja yang terhad dan kewangan yang terbatas, mereka terus melaksanakan usaha murni ini. Ada diantara mereka telah mula membuat pinjaman peribadi semata-mata untuk memastikan usaha yang telah mereka lakukan tidak terhenti setakat hari ini sahaja.

Setelah mendapatkan no. akaun bank dari mereka, saya segeramenghubungi beberapa kawan yang saya kira dapat menyumbangkan/ turut membantu mencari sedikit sumbangan. Alhamdulillah ada yang menyatakan kesudian untuk membantu walaupun dengan jumlah yang kecil. Semoga jumlah yang kecil itulah menjadi saksi bahawa mereka telah membantu menyelamatkan akidah saudara seagama...

saya kira, di sinilah kita perlu bersatu tanpa mengira fahaman politik untuk memberi sumbangan yang secara langsung membantu ke arah menyelamatkan akidah umat yang telah dinodai. Di samping kita menyalahkan siapa yang bertanggungjawab, kita juga perlu turut sama-sama bertanggungjawab atas perjuangan ini. Hari ini bukan masa berforum sahaja, tetapi perlu sama bekerja. Bekerja menyelamatkan AKIDAH mereka yang telah sesat.

Di sini saya sertakan no akaun dan no tel yang boleh dihubungi bagi memberikan sumbangan kepada Forkad Terengganu.

Akaun FORKAD Terengganu- BIMB atas nama PERTUBUHAN PEMBANGUNAN INSAN BISTARI TERENGGANU-13017010 075286..
Sebarang pertanyaan : Ustaz Wan Sukairi -019-989 4125 (forkad Terengganu)

nota: email di atas telah diterima masuk ke inbox forkadY!group pada 16/11/06..
semoga usaha murni Forkad mendapat ganjaran di sisi Allah dan mendapat sokongan dari umat Islam di luar sana..

Suara wanita... apa komen lelaki?

Berapa ramai lelaki yang boleh menjadi imam??
Kalau perempuan tidak boleh memasak, dikutuk dan disuruh belajar. Kalau lelaki tak boleh jadi imam kita kata okay saja. Jangan diperbesarkan nanti mereka terasa hati.

"Apalah perempuan, tak pandai masak siapa nak kahwin dengan awak!"
Begitulah kata rakan sejawat lelaki pada seorang ana k dara, juga rakan sejawat kami. Maka jawaplah si gadis ayu itu yang dia tidak sempat belajar memasak sebab dari kecil tidak digalakkan keluarga sebaliknya di suruh menumpukan perhatian pada pelajaran saja. Sementelah tinggal di asrama, peluang pulang ke rumah terhad dan tidak sempat turun ke dapur membantu ibunya.

"Habis sekarang kenapa tidak belajar?" Tanya sang lelaki lagi dengan penuh semangat.
"Sedang belajarlah ni tetapi selain sibuk dengan kerjaya saya juga sibuk belajar agama, jadi belajar memasak tetap tidak diutamakan!" Begitu jawab si gadis yang membuatkan lelaki tadi menggeleng-geleng kepala. Baginya tidak sempurna seorang wanita jika tidak tahu memasak.

Wanita sepatutnya buat begitu juga. Syarat utama menjadi suami mesti boleh menjadi imam. Walau ada yang kata, jika itu syaratnya bermakna makin ramai wanita yang hidup bujang seumur hidup.

Lelaki meletakkan kebolehan wanita di dapur sebagai perkara utama dan ungkapan hendak memikat suami, perlu pikat seleranya sering diguna pakai. Tidak kiralah jika wanita itu berpelajaran atau berjawatan tinggi dan penyumbang utama kewangan dalam rumahtangganya. Sekarang bukan asing lagi gaji isteri lebih tinggi daripada suami. Namun kedudukan suami sebagai raja tidak pernah dilupa walau dia tidak mengambil inisiatif mempelajari ilmu menjadi imam. Ilmu bermain video game di komputer mereka rasa lebih
perlu.

Kalau tidak tahu memasak disuruh belajar dan sesudah belajar perlu handal. Jika handal bukan setakat masak untuk keluarga sendiri, kalau boleh perlu boleh memasak untuk tiga pasukan bola. Begitulah standard yang telah ditetapkan. Bolehkah kita meletakkan undang-undang itu kepada lelaki juga. Kalau tidak pandai jadi imam, belajarlah. Mula-mula jadi imam kepada keluarga sendiri, sudah terror boleh mengimam satu taman perumahan juga.

"Sibuk suruh kita handal memasak, mereka tu bolehkah jadi imam?" Dengus teman wanita yang lain.Betul juga. Berapa kerat lelaki yang menjadikan sembahyang jemaah di rumah bersama ana k isteri sebagai agenda utama, selain keperluan memenuhi pelbagai seleranya? Maka bertanyalah wanitakini kepada beberapa lelaki tentang kebolehan yang satu ini.

Ternyata ramai yang menjawap tidak confident menjadi imam sebab takut bacaan al-Fatihah tidak sempurna, salah tajwid atau pun dia merasakan isterinya lebih handal. Ada yang kata lebih elok dia dan isteri sembahyang sendiri-sendiri. Ada juga menjawab, rasa kelakar pula apabila dirinya yang rugged menjadi imam.

Isu ini sepatutnya kita beratkan sepertim ana masyarakat memberatkan wanita perlu pandai memasak jika mahu bersuami. Lelaki juga harus boleh menjadi imam supaya kewibawaan mereka sebagai ketua keluarga tidak goyah atau menjadi mangsa queen control. Kalau tidak pandai, belajarlah sekarang. Jika wanita disuruh belajar, apa salahnya lelaki!

09 November 2006

Murtad di Terengganu - siri 1 (Mukaddimah)

Assalamualaikum wbt...

2, 3 hari ni byk tertinggal berita baik di TV maupun akhbar.. nak belek kat internet pun terasa malas.... Tapi peristiwa berhadapan dengan seorang remaja awal 20-an yang murtad semalam mmg membuat diri rasa patut lebih cakna dan sensitif terhadap isu-isu semasa lebih-lebih lagi isu murtad ini...

hari ni baca utusan.. baca kenyataan Dr Abdullah Mat Zin pasal angka sebenar murtad masih tidak membimbangkan. .. masih terkawal...
aku tak reti istilah terkawal, tidak membimbangkan. . nak tunggu jumlah tu betul dan tepat barulah tidak terkawal lagi? kita mungkin boleh kata terkawal dan tidak membimbangkan jika yang terjadi tu pada anak orang lain.. terjadi bukan pada saudara mara kita... :(

sebenarnya aku sendiri tak bertanya sepatah pun dengan 'Ahmad' yang telah murtad dan kini dalam proses pemulihan petang semalam... cuma dengar sedikit sebanyak sembang kosong antara dia dengan Ustaz Sood dan Ustaz Wan Shukairi (rujuk mastika lepas kot.. aku pun x sempat baca gak!)

cuma yang aku dapat 'tangkap' skit pasal keterlibatan seorang kakitangan Universiti Darul Iman (UDM) dalam kes-kes ni. "bila dirujuk kepada seorang pensyarah di UDM, mmg dia akui kakitangan terbabit kelihatan mewah sekarang (compare ngan pendapatan biasa)" ayat ustaz wan.. sempat makan-makan pisang goreng dengan diorang ni.. tapi bila sesi kaunseling dan soal jawab sebenar, diorang ni masuk bilik khas... aku pun x leh nak join sbb tgh siapkan kerja disamping x nak jd penyampuk..

dari mulut 'Ahmad', dia akui ramai lagi di luar sana yang murtad terdiri dari remaja dan belia yg masih muda... kata seorang ustaz yg berada di sini, mungkin 'berat' lagi utk kawan-kawan Ahmad tu untuk kembali kepada Islam... ye laa.. bila dah murtad, x terikat ngan agama.. bila nak kembali kepada Islam semula banyak perkara yang kena fikir... remaja sekarang bukannya suka yang 'berat' dalam hidup.. yang diorang tau, enjoy, enjoy, enjoy...

mungkin ada yg tertanya2.. kenapa ada kes lina joy dan beberapa orang lagi 'terang je'.. tapi kes2 lain yang sampai ratus ribu tu macam kelam je... mcm tak wujud je.. mcm betul tak betul je berlaku...

tak perlu pun sebenarnya seorang yg dah 'tukar' agama mengumumkan dia dah murtad kepada agama kristian, budha dan sebagainya.. . ini negara ISLAM (hadhari), nanti bila riuh tentu laa mereka akan susah itu dan ini. ada halangan itu dan ini.. kerajaan akan tunjukkan CAKNA(?) bila dah ramai murtad... lgpun undang2 yang ada x menghalalkan murtad(??) kes lina joy di mahkamah hanyalah sebagai 'kertas kerja' untuk kawan-kawan dia yang lain mudah untuk murtad dengan terhormat... . bila satu kes murtad berlaku dengan satu 'jalan / cara'.. maka orang lain pun akan dapat ikut dengan 'jalan / cara' itu secara sah!!

ni mcm rujukan laa.. law ni dia ada rujukan kes (sape ambik law tau laa.. aku takat bisnes law je) mcm garis panduan.. jika si A dapat murtad dengan gini dan gini, maka si B boleh murtad dengan gini dan gini jugak.. gitulah yang aku maksudkan jalan/ cara td... lupa lak istilah law...

ni aku citer kat Kuala Terengganu yang ISLAMnya HADHARI, TEReNGGANU BesTari...
yang skrg duk sibuk dengan monsoooon cup.. sampai poster monsoon cup tampal kat pokok... mcm ceramah la plak!

Jom Jihad di Terengganu!

08 November 2006

Jihad di Terengganu I

Sejarah Dunia Melayu tidak dapat dipisahkan dengan Islam. Kedatangan Islam pada abad ke-13 ke Tanah Melayu turut disusuli dengan perkembangan yang melahirkan ribuan tokoh agama yang gigih berjuang menegakkan agama suci ini. Melalui tulisan-tulisan yang disiarkan dalam akhbar-akhbar seperti Al-Imam [1906], Saudara [1928], Majlis [1935], Warta Malaya dan sebagainya, semangat menentang penjajah ditiupkan dengan menyelar dasar-dasar penjajah Inggeris.

Negeri Terengganu mempunyai sejarah jihad yang membuktikan rakyatnya tidak ketinggalan dalam usaha mendaulat Islam. Terengganu telah melahirkan mujahid yang terkenal seperti Sheikhul Islam Terengganu atau Tok Ku Paloh, Tuan Guru Haji Abdul Rahman Limbong, Tok Ku Pulau Manis, Haji Mat Shafie Losong dan lain-lain. Dalam kesempatan ini, izinkan saya menyebut seorang tokoh daripada tokoh-tokoh di atas sebagai motivasi kepada kita untuk meneruskan perjuangan menentang anak-anak didik penjajah yang berkuasa di negeri kita pada hari ini.

Tokoh yang saya maksudkan ialah Tok Ku Paloh. Beliau bukan sahaja berpengaruh di Terengganu bahkan di negeri-negeri Tanah Melayu lain hingga ke Patani. Beliau berjuang mempertahankankan kemaslahatan Islam dan bangsa Melayu dalam menghadapi pelbagai masalah yang diada-adakan oleh penjajah British di zaman pemerintahan Sultan Zainal Abidin ke III. Beliau seorang ulama yang tidak takut menanggung risiko dalam perjuangan demi mempertahankan Islam dan bangsa Melayu. Beliau melindungi pejuang-pejuang Islam dan Melayu yang bermusuh dengan penjajah Inggeris pada zaman itu. Semangat jihadnya sungguh indah, menarik dan ada hembusan segar yang menghidupkan daya juang dan roh jihad. Contohnya, ketika peperangan menentang British di Pahang pimpinan Datuk Bahaman, Tok Gajah dan Mat Kilau; mereka hampir menyerah kalah. Pada Mei 1894, mereka menghubungi Tok Ku Paloh, dan mendapat simpati daripada ulama tersebut. Mereka bukan sahaja mendapat nafas baru dalam perjuangan bahkan mereka juga mendapat perlindungan di Paloh serta diajar ilmu untuk menentang musuh mereka di Pahang.

Hugh Clifford dalam pemerhatiannya mengatakan Tok Ku Paloh telah menyeru pahlawan-pahlawan itu melancarkan perang jihad. Hasil semangat baru yang diperoleh daripada Tok Ku Paloh, serta penambahan kekuatan, pasukan mereka menjadi lebih besar dan tersusun.

Di Terengganu, Tok Ku Paloh menjadi tempat rujukan Sultan Zainal Abidin III untuk mendapat nasihat. British tidak berjaya campurtangan di Terengganu melainkan selepas kematian Tok Ku Paloh dan kemangkatan Sultan Zainal Abidin III. pada 26 November1918. Kemasukan British pada 24 Mei 1919 telah ditentang oleh anak murid Tok Ku Paloh iaitu Tuan Guru Hj. Abdul Rahman Limbong. Beliau telah memimpin gerakan jihad menetang British pada tahun 1922, 1925 dan 1928.

Terengganu juga tidak ketinggalan dalam gerakan kesedaran dan perjuangan kemerdekaan. Kempen Presiden Kesatuan Melayu Muda (KMM) Ibrahim Hj. Yaacob di sekitar tahun 1940-1941 keseluruh Tanah Melayu telah berjaya menubuhkan cawangan KMM di Terengganu. Di antara tokoh yang mengasaskan KMM di Terengganu adalah juga pengasas PAS pada tahun 1956 iaitu Muda bin Jalil atau Da Abdul Jalil

Pada tahun 1946 beberapa cawangan Parti Kebangsaan Melayu Malaya (PKMM) ditubuhkan antaranya cawangan Jertih oleh A. Rahman bin Muhammad, Mohd Daud Samad dan Mohd Nor Awang.

PAS ditubuhkan pada 21 Zukaedah 1370H/23 Ogos 1951 dan secara rasminya pada 26 Safar 1371H/24 November 1951. PAS Terengganu pula ditubuhkan pada 6 Julai 1956 di Madrasah Azzainiyah, Sura Gate, Dungun

01 November 2006

Sucikah Diri Kita?

apabila terpandang orang lain berbuat silap..
cepat je kita nampak.. cepat je kita nak betulkan..
mcm laa kesalahan yg dilakukan itu besar dan berat..
mcm laa kita x pernah berbuat salah seperti itu...

itulah realiti diri kita...
mudah melihat salah dan silap orang..
tapi jarang mahu melihat kepada diri sendiri...
(artikel ni untuk diri aku.. korang jgn baca!)
silap orang yg kecil pun kita pandang besar...
salah sebesar 'tapak tangan't mcm sebesar 'nyiru'..
tuu pada orang.. pada diri sendiri sebaliknya...

kadang2 sukar mau mengakui kesalahan diri..
ambik je contoh KENTUT...
bila sendiri terkentut, mana pernah bising BUSUK..
mana ada kita cuba lari dari tempat duduk sendiri...
kita biarkan je BAU itu berlegar-legar sekitar kita...
kita x merasa pun yg kentut kita BUSUK SANGAT!
malah mungkin yg merasakan ermm.. WANGINYA...

jika terkentut dikhalayak ramai, mungkin kita buat selamba...
apatah lagi jika kentut tu di OFF kan bunyinya...
mungkin boleh buat x sedar pun apa berlaku...
atau lebih teruk jika kita BISING bertanya SIAPA KENTUT NI??
Kalau kentut KUAT, sendiri tau laa...
kalu tak merah muka pun, mau nipis telinga..

tapi jika yang terkentut tu orang lain..
cepat je kita kata BUSUK, TAKDE ADAB dll..
kdg2 baru berbunyi kita dah lari...
BAU sikit pun kita dah kata macam longkang...

k lah, nak permisi g kentut.. ;)
(sopan kah gini?)

Opppsss.. Sikap kita

ntah dah berapa hari ops sikap dijalankan..
x pasti lak bila abis ops sikap ni..
hari-hari berita kemalangan jalanraya...
dalam sehari mencecah angka RIBU kemalangan..
walaupun kes kematian hanya angka BELAS dan PULUH,
namun, angka ini terlalu banyak bila dibanding dengan TENTERA US di Iraq yg terbunuh...

macam2 kempen dah dibuat...
macam2 pamplet dah diberi kepada pengguna jalanraya..
macam2 cara iklan kat TV...
baik cara 'accident' mau pun budak tarik upih...
semuanya mcm takde perubahan jgk...
macam curah air ke daun keladi jer...
macam x berkesan je iklan dan nasihat semua tu..
kenapa ek??

ada yang kata mati kemalangan ni 'syahid kecil'...
bila pikir gitu rasa 'elok' je laa mati accident ni...
bukan senang nak digolong dalam golongan yg syahid ni...
sahabat nabi yg berjuang di setiap medan perang pun ada yg mati atas tilam...
punya la mau syahid, tapi alih2 mati atas katil je...
agaknya MAT REMPIT tu menuju SYAHID!
:)
 

Great Morning ©  Copyright by a m d a n g 8 1 | Template by Blogger Templates | Blog Trick at Blog-HowToTricks