27 November 2005

Seloka Pengkalan Pasir

GANGSA SUASA PERAK DAN EMAS
MARI DIPAKAI SI ANAK DARA
COMEL LOTE GADIS PASIR MAS
JADI IDAMAN TERUNA PRIA

SIKAT RAMBUT DIPANGGIL SISIR
MARI DIBELI OLEH SI FAIZ
SEKELIAN RAKYAT DI PENGKALAN PASIR
SEMUA KENAL YB WAN AZIZ

YB WAN AZIZ SANGATLAH TAAT
SENANG DIDEKATI BILA-BILA MASA
PERGINYA BELIAU DITANGISI RAKYAT
SUKAR MENCARI PENGGANTI YANG SAMA

PENGGANTI BELIAU SUSAH DICARI
UMNO GEMBIRA WAN AZIZ PERGI
JANGAN BERANGAN NAK RAMPAS KERUSI
KITA PERTAHAN DENGAN GERAHAM DAN GUSI

LUBOK ACHING LUBOKNYA DALAM
KUBANG BADAK TEMPATNYA AMAN
PETUGAS LUAR DAN JUGA DALAM
DATANG MEMBANTU TANPA BAYARAN

KUBANG BEMBAN KAMPUNG BHARU
KASA, SAKAR BANGGOL CHICA
RAKYAT HIDUP BERSATU PADU
TOLONG MENOLONG SESAMA MEREK

ORANG KASA BERMAIN BELON
KE BANGGOL ARA MEMBELI ROTI
27 HARIBULAN PENAMAAN CALON
6 DISEMBER HARI MENGUNDI

ANNUAR MUSA IBRAHIM ALI
JARANG BERTEMU JARANG BERJUMPA
BUKAN SENANG NAK TARIK PENGUNDI
BERBAGAI TAKTIK MESTI DICUBA

MARI MENGUNDI DI KAMPUNG BHARU
HABIS MENGUNDI KE KUBANG BEMBAN
UMNO TERKENAL PANDAI MENIPU
MENGUGUT DAN RASUAH JADI AMALAN

YUSRI MOHD PRESIDEN ABIM
BERI CERAMAH DI PANTAI KUNDUR
UMNO PENING DENGAN BERAHIM
HENDAK BERTANDING TIDAK BERUNDUR

di'copy' dari Tranungkite

26 November 2005

"Katak dalam gelas"

kelmarin ngan semalam penat tul jalan..
bukan jalan kaki..tpjalan2..
bertolak dr rumah sekitar kul 4..
asar kat MTD JABI terus ke kubang kerian..
nasib baik sempat bukak pose kat umah DR..
kalu lewat sampai, sian laa tuan rumah sediakan makanan..
mmg byk tul lauk berbuka tuu..
gulai udang, ayam merah, singgang daging..
ape lagi ek? hehhehe..
makan selalu ingat! :)

usrah malam tuu citer pasal hari kiamat..
betapa ada golongan yg x yakin wujudnya kiamat..
dan ada yg tahu, tp buat bodoh...
dan alhamdulillah wujud golongan yg sedar kiamat..
sedar dan yakin dan beramal sebagai persediaan..
(semoga kita berada dlm golongan sedar dan beramal)
korum malam tu alhamdulillah ramai..
agaknya bila buat usrah jauh2 ni lg ramai hadir..
kalu buat dalam kawasan, selalu 9 atau 8 org jek..
mungkin ramai sebab nak terus ke pgkalan pasir..

selesai usrah jam 11 terus cari kedai makan..
aku minum 'tongkat ali' je..
ngantuk sgt rasa masa tuu..
org lain sempat lg makan roti tempayang..
x tau laa kot aku je makan byk masa berbuka td..
tp rasa semua tambah nasi td.. hehehhe
lauk byk, sedap.. sape xnak tambah!
aku tengok je org makan.. dah x selera dah..
lgpun roti tempayang sini biasa je..
xder NAN CHEESE ngan AYAM TANDORI..
kuah lak kari KAMBING!..
waaa.. lama x pekena nih!
hehehhe..

sampai kat MARKAS BESAR jam 12 lebih..
lama gak lepak si 3 lagu dikir barat kat TV..
dikir untuk pilihanraya.. tp mampu buat tersenyum..
mungkin jugak buat berfikir panjang...
antara bait yg menarik pd aku...
"walaupun kelantan dikata x maju..
tapi x ada kes miskin melampau...
x ada yg sampai makan siput babi..
yg miskin sini pun x makan ubi..
maknanya semua sederhana je..."
(aku buat ayat aku dah ni..x ingat laaa..)
sempat sorang kawan mintak kaset dikir tuu..
diorang situ bgtau kaset tu dibagi free..
dapat laa layan dalam kereta sambil pusing2..

mula la perjalanan yg 'U TURN' sokmo...
asyik terlajak sokmo lepas tuu..
asalnya nak cari UPU SLOW MACANG...
bila jumpa, mcm x sesuai nak berhenti situ..
terus jalan keliling sawah padi ngn semak situ..
pastu terus pusing bandar pasir mas...
dah byk POS yg dibuka.. cuma petugas x ramai..
POS dato ibrahim ali pun ada!
mmg kuat gak pengaruh dia ni..
POS PAS ngan BN sama banyak je rasanya..
cuma BN punya lg besar skit kot...

yg seronok bila jumpa budak2 psg poster...
kitorang HON je, diorang suka laaa..
mcm kita bg semangat..
kalu yg PAS, diorang balas ngan TAKBIR!
kalu yg UMNO, balas ngan HOOOOO!
sukanya masing2 bila terasa diberi sokongan..
walaupun dia x tahu sape yg bg sokongan tuu..
kelakar gak manusia nih.. hehehhe..

"Ana dah nak balik.." SMS dr ustaz..
kitorang pun "U TURN" lg laaa...
balik ke MTD JABI..
sampai dah kul 3...
TIDUR... Zzzzz...

pagi esoknya sambung ke LANGKAP..
melawat rumah yg roboh kena banjir..
sesampai je, tuan rumah sedang baiki rumah..
rumah tu bukan 'roboh'.. tp hanyut dek air..
hanyut ke tengah jalan raya..
tp, nak pasang kena bukak balik laa umah tuu..
ada macam tsunami gak laa banjir tu bawak rumah..
cuma x besar sangat je air..
tp, ikut org2 tua situ.. 1st time laa tuu..
dulu banjir besar pun x sampai gini..
lepas je bg sumbangan ape yg patut..
kitorang pun gerak ke sungai PAYONG..
sungai ni atas skit dr rumah yg roboh tuu..
sampai atas, lagi laaa terkejut..
memang MACAM TSUNAMI!
sungai yg asal kecik,dah berganda jadinya,,
masa kitorang sampai dah x banjir...
cuma kesan tu mmg nampak sangat laa..
air bukit tu terjun mcm ombak..
melepasi atap rumah tepi tuu..
abis laa atap rumah tuuu..
susah tul nak gambarkan camne situu..
tp nak compare ngan tsunami mmg laa x sama..
batu sebesar 3 pemeluk leh naik ke tebing!
tinggi tebing ada laa dekat 4 meter...
terasa laa keciknya diri ni...

b4 jumaat, balik..
sempat lg singgah makan lemang MAT LIBYA..
dah dia beria2 ajak..
so,makan je laa..
:)

MORAL: MAKANLAH UNTUK KESIHATAN..

13 November 2005

Kucing & Arnab

raya 6 dah lepas... bukan aku punya, tp org lain punya... aku punya, InsyaAllah esok baru rasa nak mula... bukan x nak mula awal2.. tp selalu je ada undangan majlis kahwin... kalu aku tak gi, kan ada jugak merajuk xnak datang majlis aku nanti... teringat sorang ustaz bgtau... kalu nak ikut jemputan org, sampai bila pun x abis... apa salahnya puasa, tp hadir sebagai meraikan pun cukup laa.. x payah laa makan... betul gak tuu.. :)

tahun ni jd sejarah buat aku.. kali pertama dalam hidup aku ke hospital haiwan... bawak kucing sakit mata... mula2 rasa mcm nak kelakar gak, tp bila fikir CIKO pun makhluk yg nak gak kasih sayang, maka aku bawak laa CIKO naik motor gi klinik... punya laa susah ajak CIKO naik motor.. letak dalam kotak pun mau kuar gak... asyik terkeluar je kepala dia masa naik motor.. bimbang gak kalu dia terjun.. takut accident je..

sampai je kat klinik, dia mcm pelik je.. kelakar bila tengok CIKO pandang atas bawah hospital tuu.. mcm tau2 je dia.. kena laa cucuk 2 kali.. ingatkan kat punggung, tp kat peha kiri & kanan.. dapat laa vitamin ngan ubat cacing... hahahha kelakar tul bila tau kucing pun ada ubat cacing... masa nak kuar, kena daftar nama.. aku tanya laa DR situ, xnak IC CIKO ke? heheheh.. gelak je dia..

hari ni CIKO dah sihat.. dah mula aktif balik.. sbb dia murung laa aku kesian.. xnak makan, xnak main2... susut je tubuh masa tuu.. ni dah OK ni mula laa nanti kencing dalam umah lagi... dah laa ari tu kencing atas katil aku! waaa.. busuk laaa..

CIKO dah sihat.. skarang arnab aku yg kecik sekor tu je x sihat lg... mula2 nak bawa ke klinik gak, tp takut kesian dia kalu jahit luka tuu..takut dia sakit...xpun nanti DR cadang sembelih je.. sape nak urus arnab tuu.. dia kecik lagi.. daging bukan banyak pun.. nampak mmg sakit arnab ni.. tp makan tetap sama je.. cuma mungkin selesa skit bila dikuarantinkan sekor2 dia je.. kalu campur dlm kandang besar tu mungkin x selesa kot nak berebut makan..

pernah ada org tanya... arnab2 tu ada nama ke? cam kelakar lak... kalu dulu mungkin terfikir nak bg nama.. masa sekor dua dulu laa.. lening dah masuk 20 ekor, camne nak bg nama.. takut x kenal je nanti... dlm x ada nama ni pun ayah aku cukup syg arnab2 dia.. sampai x lalu nak makan daging arnab...kalu ada nama, lagi laa x lalu nanti..

hehehe.. dah jd bLOG ARNAB & KUCING plak... tu laa td, mula2 nak citer psl CIKO je.. dah meleret ke bab arnab lak...

dah ngantuk... nak tidur.. nak mimpi indah.. :)

Sesekali merenung ke dalam diri...

Ciri-Ciri Suami yang Baik dari Sudut Islam

Memetik kertas kerja Dasar Pembentukan Rumahtangga serta Adat-adat
Yang Bercanggah tulisan Kadi Kuala Selangor, Haji Asmungi Mohd Sidek,
"Sebagai seorang gadis apabila mula memikirkan alam dewasa dan ingin
menggantungkan nasib dirinya kepada lelaki melalui rumahtangga,
hendaklah membuat pemilihan teliti, seeloknya pilihlah lelaki;

1. Yang berkemampuan sebagaimana hadis Nabi Riwayat Ahmad Bukhari dan Muslim dari Abu Hurairah yang bermaksud:

"Wahai permuda-pemuda; barang siapa diantara kamu bernikah, maka
hendaklah ia bernikah, yang demikian itu amat menundukkan pandangan
dan amat memelihara kehormatan, tetapi barang siapa yang tidak mampu,
maka hendaklah berpuasa kerana puasa itu menahan nafsu." Mampu yang
dimaksudkan, berupaya menyediakan tempat tinggal, saraan hidup yang
biasa mengikut suasana sekarang, serta pakaian untuk menutup aurat.
Perkara-perkara ini wajib dilaksanakan suami dan kegagalan
menyempurnakannya boleh mendatangkan kesan buruk dan mudah berlaku
perceraian.

2. Boleh dijadikan sebagai ganti ayah bonda. Sanggup melindungi wanita
daripada segala bahaya dan kecelakaan yang menimpa kerana apabila
seorang wanita rela dinikahi, bererti ia rela melepaskan dirinya
daripada ayah bonda yang selama ini menjadi tempat pergantungan hidup.
Kini berpindah kepada lelaki yang bakal menjadi suaminya.

3. Pandai menjaga darjat diri; apabila bercakap dikota dan diamalkan.
Selain daripada itu suami yang baik akan sentiasa mengajak isteri ke
arah kebaikan, menjauhkan yang mungkar dan mendahului perbuatan itu.

4. Berkebolehan didalam urusan rumahtangga. Kebolehan memasak,
menjahit juga membasuh akan membantu kerana lelaki yang biasa membuat
kerja begini, tidak akan membebankan isterinya membuat kerja rumah
sekiranya isteri tiada kemampuan.

5. Mempunyai penuh kepercayaan kepada perempuan dan tidak mudah
bersangka buruk. Biasanya apabila suami bertugas mencari nafkah maka
isteri akan menjaga segala amanah harta dan anak di rumah. Sekiranya
suami tidak mempunyai kepercayaan kepada isteri, ini bererti suami
akan sentiasa menyangka buruk.

6. Rajin, berpemikiran luas dan tidak memakan harta perempuan. Lelaki
begini adalah ciri-ciri lelaki yang tidak pemalas, inginkan kemajuan
serta tidak mengharapkan titik peluh isteri. Allah sangat tidak
menyukai manusia yang hanya bertawakal dan menyerah diri tanpa usaha
sedangkan kejayaan dicapai melalui usaha.

7. Mudah memaafkan. Sifat ini adalah sebahagian daripada sifat terpuji
Rasullah ketika menegakkan agama Islam. Oleh itu suami
bertanggungjawab sepenuhnya kepada isteri dan anak.

8. Datang daripada keturunan orang yang baik-baik lagi rajin
beribadah. Seelok-eloknya, mempunyai akhlak dan budi bahasa mulia,
berpegangan agama lagi rajin beribadah dan tidak berpenyakit keturunan
seperti gila atau penyakit merbahaya yang boleh membawa kepada
kesengsaraan hidup.

sumber ini diperolehi dr:
http://forum.cari.com.my/viewthread.php?tid=179250&extra=page%3D1

02 November 2005

Selamat Hari Raya...

alhamdulillah.. sempurna sudah pose aku 29 hari..
sempurna dlm erti kata aku tak makan di siang hari..
tapi, kalu nak renung kekurangan pada pose aku tu..
mmg banyak laa... terlalu banyak kekurangan yg ada..
cuma, syukur sebab agak baik dr tahun sudah yang amat teruk!
bukan laa tahun sudah aku x pose... tp... :(

tahun ni x mcm tahun2 sudah..
biasanya aku bz nak siapkan rumah...
aku laa buang rumput2, kutip daun kayu, potong pokok..
tahun ni pun aku buat semua tu, cuma buat awal..
tu sebab tak sibuk... cuma td mesin rumput..
lama x mesin ni, terketar2 laa tangan...
sape pernah try, mesti tahu camne susah nak pegang gelas!

abg dhil, abg chik dah sampai umah...
kak long ngan amir je tak de umah awal raya tahun ni..
amir bgtau td, suruh book tiket flight 26/11...cuti!
kak long plak kata nak balik 2 minggu lps raya...
abg chik kata nak balik perak lepas solat sunat raya esok...
ni pun kira OK dia balik raya trg dulu..
dah kawin, kena laa ada komitmen ngan family..
aku pun ada komitmen ngan family, family aku je laa...

bila tgk abg2 balik bawak isteri, jeles gak..hehhehe...
jeles sbb mak ayah suka je bila menantu dan anak balik umah..
kena plak dah bertambah cucu, lg laa suka mak ayah...
ingat lagi masa gi shoping.. skit2 baju utk cucu...
nasib laa kalu anak aku esok2...
kalu cucu dah ramai, mana lagi nak layan! hahahhaha..

suka sebetulnya layan anak2 sedara ni..
ILHAM ok skit dari AMANI..
penakut sangat amani tu... langsung xnak ngan aku..
bukan aku je, semua org gitu kot..
nak ngan mak ayah dia je...
ilham masalah skit sbb x pandai jln lagi..
x best skit sbb skit2 kena dukung...
hehehhe.. dah lah besar!
agaknya sbb besar kot lambat dapat jalan..
berat!

harapnya esok dapat laa gambar ngan family..
biarlaa x ada amir ngan kak long pun...
mungkin rezeki tahun depan kot ngan diorang..
aku pun dah plan ni nak tambahkan sorang lagi ahli..
tu pun brgantung pada aku gak...
kadang2 serius, tp kadang2 cam x serius...
patut laa mak sindir bila aku kata nak kawin...
hahhaha.. aku saje je nak test mak...
papepun, mak aku laa paling best!!
esok nak mintak maaf ngan mak! :)

alamak, dah lewat..
nak tido awal sbb bangun kena awal gak..
xkan laa masa pose je nak bangun awal..
harapnya pemergian Ramadhan bawa makna pada aku..
istiqamah ngan ape yg dilakukan dlm ramadhan...

selamat hari raya.. maaf zahir dan batin!
 

Great Morning ©  Copyright by a m d a n g 8 1 | Template by Blogger Templates | Blog Trick at Blog-HowToTricks